Mariinka.org
http://mariinka.org/forum/

Жизель. Вариация с "дорожкой".
http://mariinka.org/forum/viewtopic.php?f=11&t=1860
Страница 1 из 4

Автор:  Octavia [ 22 мар 2009, 02:42 ]
Заголовок сообщения:  Жизель. Вариация с "дорожкой".

Diana Visneva
Изображение

Svetlana Zakharova
Изображение

Alessandra Ferri
Изображение

Alina Cojocaru
Изображение

Автор:  Alberich [ 24 мар 2009, 02:29 ]
Заголовок сообщения:  Re: Жизель. Вариация с "дорожкой".

When it comes to the E-major variation, however, I feel I am on surer ground and would be prepared to convert Guest's tentative "may have been composed by Minkus" to "almost certainly composed by Min- kus." My reasoning is based on the reminiscences of Ekaterina Vazem, the first Nikia in La Bayadere (1877). Vazem was a brilliant terre-a-terre dancer, and astonished St. Petersburg by executing a variation in Le Papil- lon (1874; Petipa/Minkus) that included two pirouettes renversees on pointe, and stopped, as they say in bal- let, a la seconde (in second position). This was new. Before that Dor did the same pirouettes in Le Corsaire, which astonished everyone, but only on demi-pointe, which was much easier. The variation ended with my jumping on one pointe, which no ballerina had ever done before. The balletomanes immediately christened this pas the "Va- zem Variation," similar to the Ferraris, Dor, Grantzow Variations, etc., already in existence.3 This, then, provides a terminus a quo for the diagonal of ballonne hops in Giselle's Act I variation-no earlier than 1874. Then, recall that Petipa 448
revived Giselle for Vazem in 1878; for a dancer who, notwithstanding her claim that she soared through the jumps in the final act of La Bayadere, was not gifted with flight. On internal evidence alone, I think it highly plausible that Vazem asked Petipa to insert a variation tailored to her terre-a-terre strengths, not least her pointe-hops, all but patented as "va- zems" by the "Vazem variation." Pugni had died in 1870, so the field was left open to Minkus, to whom it seems highly likely that Petipa now turned for a variation apocryphe, with an instruction (typical of his modus operandi) that the music contain so many measures of music suitable for hopping on pointe. These were provided according to the master tailor's specifications as the semiquaver dibblings slowed to a manageable lento from bar 18 onward. The vanity of a ballerina at mastering a trick more impressive for its stoical, pain-bearing composure than for its intrinsic beauty, her desire to show it off in a ballet that otherwise offered little opportunity for strong pointe work, the ballet master's readiness to oblige her (terrified, no doubt, of her fiery temper), and the specialist composer's readiness to serve his master in turn, all come close to convincing me that the E-major variation in Act I of Giselle was written for Ekaterina Vazem by Petipa, to music by Minkus, in February 1878 or shortly before. Notes

Автор:  Alberich [ 24 мар 2009, 02:30 ]
Заголовок сообщения:  Re: Жизель. Вариация с "дорожкой".

Зачем вы постите это не в основном разделе?

Автор:  Octavia [ 24 мар 2009, 02:45 ]
Заголовок сообщения:  Re: Жизель. Вариация с "дорожкой".

Alberich писал(а):
Зачем вы постите это не в основном разделе?

Что бы несколько расширить диапазон тем и суб-тем. Только для этого.

Автор:  Octavia [ 24 мар 2009, 02:55 ]
Заголовок сообщения:  E-major variation in Act I of Giselle

Alberich писал(а):
These were provided according to the master tailor's specifications as the semiquaver dibblings slowed to a manageable lento from bar 18 onward. The vanity of a ballerina at mastering a trick more impressive for its stoical, pain-bearing composure than for its intrinsic beauty, her desire to show it off in a ballet that otherwise offered little opportunity for strong pointe work, the ballet master's readiness to oblige her (terrified, no doubt, of her fiery temper), and the specialist composer's readiness to serve his master in turn, all come close to convincing me that the E-major variation in Act I of Giselle was written for Ekaterina Vazem by Petipa, to music by Minkus, in February 1878 or shortly before. Notes

Alberich,
Этот текст Вы сочинили? Если да, то можно Вас процитировать в другом разделе?

Автор:  Alberich [ 24 мар 2009, 03:55 ]
Заголовок сообщения:  Re: Жизель. Вариация с "дорожкой".

Ну нет, что Вы! Куда уж мне. Это из одного умного журнала.
Здесь дурацкая навигация, поэтому лучше постить в основном разделе - больше читать будут.

Автор:  Octavia [ 25 мар 2009, 19:53 ]
Заголовок сообщения:  E-major variation

Tamara Rojo
Изображение

Aurélie Dupont
Изображение

Evgenia Obraztsova
Изображение

Virginia Johnson
Изображение

Adiarys Almeida (Ballet de Espana)
Изображение

Irina Kolesnikova
Изображение

Автор:  Octavia [ 25 мар 2009, 20:18 ]
Заголовок сообщения:  Re: Жизель. Вариация с "дорожкой".

Vintage

Natalia Bessmertnova
Изображение

Galina Mezentseva
Изображение

Olga Spessivtseva
Изображение

Автор:  Alberich [ 25 мар 2009, 22:03 ]
Заголовок сообщения:  Re: Жизель. Вариация с "дорожкой".

Самое удивительное, никому из невинтажных балерин в голову не пришло поглядеть на ту же Спесивцеву - сколько бы нового обнаружили.
Гляжу на ДВ и думаю, как многое может заменить хорошо работающий мозг и как этого мало на современной сцене - стопы, органика, артистизм - есть, а мозгов - как-то не очень.
Колесниковой надо было в пару Волочкову подверстать.

Автор:  Octavia [ 26 мар 2009, 04:13 ]
Заголовок сообщения:  Re: Жизель. Вариация с "дорожкой".

Alberich,
А кто по Вашемy достойно сейчас исполняет эту вариацию?

Страница 1 из 4 Часовой пояс: UTC + 4 часа [ Летнее время ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/