Текущее время: 28 мар 2024, 14:23



Начать новую тему Ответить на тему  [ Сообщений: 902 ]  На страницу Пред.  1 ... 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89 ... 91  След.
Мариинский театр на гастролях 
Автор Сообщение
Завсегдатай

Зарегистрирован: 04 фев 2009, 22:11
Сообщения: 5057
Сообщение Re: Мариинский театр на гастролях
Октавия, вы же вроде не собирались?
Очень приятно, что выбрались. :D
С вами согласна в том , что артисты в этом балете должны танцевать с огоньком, а то может быть скучновато.
Вообще импонирует линия на возвращение к жизни потерянных балетов, а значит потерянной балетной музыки ,пусть даже эти
"опусы"не в шедевральном виде. Появилась "Дочь фараона" - ура, "Пахита"-отлично, тенденция нынешних хореографов работать над одними и так массово идущими названиями надоедает.
Вот Дуато будет работать над очередной "Кармен". Зачем?
Понимаю, что восстанавливать полностью утраченный балет , например, по нотациям Степанова -титанический труд реставратора, огромный труд труппы, большие финансовые затраты , а результат - неясен.
Но все-таки очень бы хотелось увидеть новые балеты, а не перепевы старых.
На встрече в Театральном музее у С.Вихарева спросили о возможности поставить "Царя Кандавла", он сказал, что это реально.
Должны появиться заинтересованные театры и персоны.
Появится ли?

Вот возьмет МТ и привезет к вам "Медного всадника" , тоже во многом в хореографии Ю.Смекалова.
Спектакль торжественный , с гимном Петербургу ( у меня всегда слезы), яркий , красочный.
Многие говорят. что он для "патриотов" Петербурга и для иностранцев, хотя я с этим не согласна :D .


Последний раз редактировалось Olga K 15 окт 2019, 11:30, всего редактировалось 1 раз.



14 окт 2019, 18:51
Профиль
Завсегдатай

Зарегистрирован: 30 ноя 2004, 19:19
Сообщения: 8408
Сообщение Re: Мариинский театр на гастролях
Olga K писал(а):
Вообще е импонирует линия на возвращение к жизни потерянных балетов, а значит потерянной балетной музыки ,пусть даже эти
"опусы"не в шедевральном виде. Появилась "Дочь фараона" - ура, "Пахита"-отлично, тенденция нынешних хореографов работать над одними и так массово идущими названиями надоедает.

Полностью согласна с Вами, уважаемая Ольга.

Но всё-таки как знаток старинных балетов Pierre Lacotte стоИт куда выше Смекалова. То же Сергеев и Григорович. Сказываются долгие годы работы над ними, так же как и более глубокое понимание почерка Петипа. В Фараонке вставные танцевальные фрагменты выдержаны в хореографическом стиле эпохи, а не кричат "я не оттуда".

Olga K писал(а):
Вот возьмет МТ и привезет к вам "Медного всадника" , тоже во многом в хореографии Ю.Смекалова.
Спектакль торжественный , с гимном Петербургу ( у меня всегда слезы), яркий , красочный.
Многие говорят. что он для "патриотов" Петербурга и для иностранцев, хотя я с этим не согласна :D .

А вот драматические сцены у Смекалова получились очень динамично. Возможно драм балет ему ближе.

_______________ ________________ _______________ ______________



14 окт 2019, 19:07
Профиль
Завсегдатай

Зарегистрирован: 04 фев 2009, 22:11
Сообщения: 5057
Сообщение Re: Мариинский театр на гастролях
Уважаемая Октавия, танец учеников академии вам подарок. :)
https://www.youtube.com/watch?v=wFi8KzLqZfk

Mariinsky Ballet – Paquita – Washington
https://dancetabs.com/2019/10/mariinsky ... ashington/

The Mariinsky Ballet brought to the Kennedy Center Opera House its brand new version of Paquita for a seven-performance run as part of the company’s traditional annual engagement in Washington D.C. This full-length production is a result of collaboration between choreographer Yuri Smekalov and Yuri Burlaka, a 19th-century ballet researcher and prominent reconstruction specialist.

Described in the program notes as “a mark of respect and gratitude of the new ballet generation to the aesthetics of the unsurpassed master of classicism Marius Petipa,” this freshly reinvented Paquita, surprisingly, has little in common with the original production of the ballet that helped launch the career of Petipa at the Mariinsky.

Like Giselle and Le Corsaire, Paquita was born in France, staged by Joseph Mazilir for the Paris Opera Ballet. It premiered in Paris in 1846 with the cast led by Carlotta Grisi in the title role of a spirited gypsy girl and Lucien Petipa (Marius’s brother) in the role of a dashing French officer who wins her heart. It was this 1846 production that traveled to St. Petersburg one year later and was revised by Petipa for the St. Petersburg’s Imperial Ballet. The choreographer was not only responsible for the staging (it was his first full-length production in Russia); he also made his dancing debut as the leading man.

Yet unlike Giselle and Le Corsaire, the full-length Paquita was never a mainstay of the 19th-century ballet repertory. Throughout the 20th-century, only the excerpt from Paquita – its celebratory Grand Pas Classique, which Petipa added to the ballet in 1881 – was popular and performed across the world by numerous ballet companies in various editions.

In the 21st-century, however, the full-length Paquita has experienced an awakening of sorts, with two notable revivals: by Pierre Lacotte for the Paris Opera Ballet in 2001 and by Alexei Ratmansky and Doug Fullington for the Bavarian State Ballet in 2014. Lacotte’s version attempted to re-create the look and atmosphere of the Mazilir’s rendition; whereas the Ratmansky-Fullington team aimed to bring their version as close as possible to Petipa’s.

That brings us to the Mariinsky’s new staging.

This three-act three-hour-long Paquita is a brainchild of Smekalov, who is a second soloist with the company. He wrote his own libretto, largely borrowing from the Cervantes novella La Gitanilla; created his own choreography for the first two acts; and edited the score – a compilation of the music by Édouard Deldevez, Ludwig Minkus and Riccardo Drigo.

In Smekalov’s version, just like in the original Paquita, the story centers on a beautiful gypsy girl with a secret identity. In the opening Prologue, we see her being kidnapped by a gypsy couple from her family palace; in the two acts that follow, we see her as a fetching street dancer who captivates the heart of a young handsome officer, Andrés. To prove his love for Paquita the young man agrees to travel with the group of gypsies for two years. When a jealous Carducha, who is unable to attract Andres’s love, conceives vengeance and the two lovers end up in prison, after being wrongly accused of theft. But it all ends well. The noble status of Paquita is swiftly discovered and the story culminates with a glorious wedding celebration.

This Paquita is a production of many charms. The ballet has a picture-perfect look. The stage decorations (by Andrei Sevbo) and the costumes (by Elena Zaitseva) are vibrant, effective and efficient. In the course of the ballet, the stage of the Opera House undergoes a series of “magical” transformations as the action moves from the regal home of Paquita’s parents to a buzzing square in Madrid, to a pastoral setting of the gypsy camp, to the picturesque Inn of a wealthy old woman, to a dingy prison cell, and finally, back to the stately ballroom where the wedding festivities of Act III take place.

Yet, during the first two acts, the ballet rarely spreads its wings. The story drags, often lacking in focus and narrative logic. And Smekalov’s choreography is rarely exciting: being repetitive and overly simplistic, especially for the leads. An intriguing spectacle, with suspense and dramatic tension, it most certainly isn’t.

It’s no surprise then that the third act’s Gran Pas feels like a salvation. It delivers what the audience has been waiting for: a grand sparkling display of classical ballet at its most thrilling. Yuri Burlaka reconstructed Petipa’s choreography for this spectacle using the surviving records of the original 1881 staging; and he did a truly admirable job – the final act provides the Mariinsky dancers with the ample opportunity to showcase their talents and virtuosity, creating onstage a truly festive atmosphere and giving the viewers plenty of reasons to cheer.

On opening night, the company’s prima ballerina Viktoria Tereshkina was a confident, proud and poised Paquita. She danced with a mix of elegance and flamboyance, stabbing the floor with her steel pointes in mock flamenco steps and demonstrating her powerful skills and commanding stage presence. The charismatic Timur Askerov, as her lover Andrés, brought to the fore his technical prowess. Yet the audience had to wait until the final act’s Grand Pas to fully appreciate the leading couple’s artistic brilliance.

On Friday night, in the second cast, Maria Khoreva managed to give the ballet its beating heart. To watch her performance in the first two acts is to realize that Paquita is actually a love story. Khoreva’s Paquita was a pure delight: exuberant and captivating, graceful in her movements and enchanting in her manners. Konstantin Zverev was an elegant and magnetic Andrés. His hero looked totally smitten by Khoreva’s heroine, thus infusing the proceedings with a much needed romantic flair.


There were many notable performances from the supporting cast on both nights. Renata Shakirova was alluring and appropriately arrogant in the role of the scheming Carducha; and Vlada Borodulina and Anastasia Nuikina stood out in their solo variations in the Grand Pas on opening night. In the second cast, as Cristina, Maria Shirinkina made a particular impression, dancing with a terrific skill, appealing plasticity and sunny charm.

But the high point of this production – and the audience’s favorite moment – was the final act’s Mazurka de Enfants, danced by the excellent team of students from the Vaganova Academy. Dressed in white and red chic uniforms, they danced their hearts out, articulating every step, every gesture with great precision and flair. Dancing at its most electrifying, it was a true homage to the great ballet master.


15 окт 2019, 11:29
Профиль
Завсегдатай

Зарегистрирован: 30 ноя 2004, 19:19
Сообщения: 8408
Сообщение Re: Мариинский театр на гастролях
Olga K писал(а):
Уважаемая Октавия, танец учеников академии вам подарок. :)
https://www.youtube.com/watch?v=wFi8KzLqZfk
Спасибо, уважаемая Ольга! Могу Вас также порадовать - Bоскресение студенты танцевали на порядок лучше 8)

Elena1 писал(а):
Соглашусь с ув Cotillon, критика действительно ни о чем. С каких пор мазурка - это русская народная традиция?
LoL Парень прокололся 8)


15 окт 2019, 16:58
Профиль
Завсегдатай

Зарегистрирован: 30 ноя 2004, 19:19
Сообщения: 8408
Сообщение Paquita
    Цитата:
    BWW Review: PAQUITA Should Begin at its End

    It's culminating event, the infamous Grand Pas, arrives after roughly two hours and for anyone in the Kennedy Center Opera House who doesn't know it's coming, the temptation to leave at one of two interminable intermissions is hard to resist.

    But for those who stay, the Grand Pas is so unfailingly regal that it feels like a reward.

    broadwayworld.com

    Да, вопрос не простой. Что делать с актами предшествующими грандиозному Гран Па? С Лебединым и Спящей, всё понятно - все акты хороши. Корсар оправдывает себя фантастически реальной сценой кораблекрушения в самом начале. А вот как быть с Пахитой и другими, ещё мало известными современному зрителю балетами? Это вопрос на который балетмейстеры ищут ответа. Дополнительного материала найденного Смекаловым для Пахиты было слишком мало. В данном случае Я бы обошлась двухактным балетом, тем более что бессмертная Жизель идёт именно в таком раскладе. Ну а потом, большинство современных театральных спектаклей справляются с одним антрактом.


16 окт 2019, 03:21
Профиль
Завсегдатай

Зарегистрирован: 04 фев 2009, 22:11
Сообщения: 5057
Сообщение Re: Мариинский театр на гастролях
Название статьи повеселило. :)
С таким подходом с спектаклям (один перерыв , спектакль не более 2 часов, а то зрителям тяжело) скоро "Спящую красавицу" придется смотреть два вечера. :)
Помню, на встрече со зрителями А.Осипенко рассказывала, с каким успехом они возили "Каменный цветок", зрители интересовались новыми названиями.
Сейчас такого интереса нет как у организаторов гастролей ( что объяснимо с финансовой точки зрения) , так и у зрителей.
НА гастролях БТ в Англии всего два "Светлых ручья" не были распроданы и это -Лондон, не Баден-Баден, например.

Цитата:
А вот как быть с Пахитой и другими, ещё мало известными современному зрителю балетами?
Это вопрос на который балетмейстеры ищут ответа.

Они ищут? :)
Как мне кажется, современные балетмейстеры вообще не озабочены утерянными классическими балетами.
Интерес к этому должны проявлять большие классические компании, которых в мире "ты да я, да мы с тобой."
Кроме интереса, там еще много составляющих.
Но, все-таки , самое главное - желание.
Если оно есть, то Терпсихора поможет и с остальным. :)


16 окт 2019, 13:32
Профиль
Завсегдатай

Зарегистрирован: 30 ноя 2004, 19:19
Сообщения: 8408
Сообщение Re: Мариинский театр на гастролях
    Olga K писал(а):
    НА гастролях БТ в Англии всего два "Светлых ручья" не были распроданы и это -Лондон, не Баден-Баден, например.
    Так Ратманский не Петипа 8) )))) Что он с Корсаром сделал :cry:

    ... И не Григо - Спартак идёт везде на ура и я готова смотреть его бесконечное количество раз...


16 окт 2019, 18:21
Профиль
Завсегдатай

Зарегистрирован: 04 фев 2009, 22:11
Сообщения: 5057
Сообщение Re: Мариинский театр на гастролях
BWW Review: PAQUITA Should Begin at its End

he Mariinsky Ballet's "Paquita" should begin at its end.

It's culminating event, the infamous Grand Pas, arrives after roughly two hours and for anyone in the Kennedy Center Opera House who doesn't know it's coming, the temptation to leave at one of two interminable intermissions is hard to resist.

But for those who stay, the Grand Pas is so unfailingly regal that it feels like a reward. Choreographer Yuri Smekalovm, tasked with restaging this three-hour 19th century epic, maintains its idiosyncrasies (a turned in knee, an attitude lift) with dancers who value classical precision. Viktoria Tereshkina, as Paquita, does not show any fatigue as she executes a double fouette series in a stunning black and white tutu. Timur Askerov, as Andrés, finishes his last grand allegro with the same boyish joy he had when first introduced two hours ago.
Combatting audience fatigue, soloists Yekaterina Chebykina, Vlada Borodulina, Anastasia Nuikina, and Daria Ionova complete intricate variations of great stamina and grace. But the true majesty of the Grand Pas arrives with the Mariinsky's corps of student dancers. Perfectly in sync and no bigger than garden gnomes, these dancers shine in a character dance and waltz.

With its fairytale castle setting and glamorous costuming, the Grand Pas is where the Mariinsky is its most visually stunning.
But the entire work isdedicated to creating striking aesthetics that transport audiences to a gypsy caravan, the countryside and even a jail cell. These sets, which include hanging portraits, a rolling wagon and dozens of tiny props, are well-handled save for an incident where the audience sits in silence, staring as portraits descend from the rafters.
While it may seem such elaborate sets would be a headache for the back of house, it's the dancers who grapple with them the most; hopping in and out of a rolling wagon, catching tiny velvet bags and tossing huge silver vases. When something is dropped, it's subtly kicked out of the way. When it makes more sense for the dancers to become the prop, they do. Such as when the dancers become a gallivanting horse or a forest of trees that subtly scoot along the length of the stage. This artistry and imagination play up the ballet's absurdity.
And absurd it is. To make any sense at all, this story of kidnapping, romance, revenge and mistaken identity requires feats of acting from its dancers. Thankfully Renata Shakirova's Carducha really appears the spurned lover. While Clemente, by David Zaleyev, evokes pity when rejected by Paquita. But it remains Askerov, whose Disney prince-demeanor, both brave and sensitive, really carries the love story.


Последний раз редактировалось Olga K 16 окт 2019, 23:23, всего редактировалось 1 раз.



16 окт 2019, 23:02
Профиль
Завсегдатай

Зарегистрирован: 04 фев 2009, 22:11
Сообщения: 5057
Сообщение Re: Мариинский театр на гастролях
Цитата:
Так Ратманский не Петипа ) )))) Что он с Корсаром сделал


Где же взять нового Петипа?
Да и Петипа его современники , критики и зрители тоже критиковали.
И потом сходить один раз на новый спектакль , новое название -это же интересно.
Уважаемая Октавия , а что А.Ратманский сделал с "Корсаром?
Я видела в записи с разными составами, мне понравился.
НЕ понимаю, чем он плох?


16 окт 2019, 23:18
Профиль
Завсегдатай

Зарегистрирован: 30 ноя 2004, 19:19
Сообщения: 8408
Сообщение Re: Мариинский театр на гастролях

    Уважаемая Олга:
    Olga K писал(а):
    Да и Петипа его современники , критики и зрители тоже критиковали.
    И правильно делали что критиковали. Без конструктивной критики никак нельзя - гуманоиды по природе своей ленивы ;)

    Даже у Айнштайна были свои критики. И у Григо не всё получалось. Однако космическую разницу талантов Петипа и Ратмаским и между Григо и Ратманским может оценить любой, даже если тот пришёл на балет впервые. Кому апплодировал КенЦен? Артистам и Петипа.
    Olga K писал(а):
    Я видела в записи с разными составами, мне понравился.
    НЕ понимаю, чем он плох?
    У меня критики на эту "реставрацию" - пруд пруди. И я отвечу Вам приватно в ближайшие несколько дней.


Последний раз редактировалось Octavia 17 окт 2019, 00:12, всего редактировалось 1 раз.



16 окт 2019, 23:30
Профиль
Показать сообщения за:  Поле сортировки  
Начать новую тему Ответить на тему  [ Сообщений: 902 ]  На страницу Пред.  1 ... 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89 ... 91  След.


Кто сейчас на конференции

Сейчас этот форум просматривают: нет зарегистрированных пользователей и гости: 45


Вы не можете начинать темы
Вы не можете отвечать на сообщения
Вы не можете редактировать свои сообщения
Вы не можете удалять свои сообщения
Вы не можете добавлять вложения

Перейти:  
cron

Часовой пояс: UTC + 4 часа [ Летнее время ]


Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Русская поддержка phpBB